Hoppa till sidans innehåll

Vuxenträning sommaren 2017


Välkommen till vuxenträning i Eksjö CK sommaren 2017

Eksjö CK erbjuder MTB och LVG-träning för alla ifrån 14år och

uppåt. Träningen är i enlighet med vårt dokument ”Att träna i Eksjö CK”.

Träningen fortsätter enligt följande:

Nu drar vi igång mtb träning för herrar och damer, måndagar och onsdagar 18.00 samling bmx banan breviksvägen. Vet att det är många som kör, så passa på och kör ihop med likasinnade. Vi har ingen uttalad ledare, utan vi som kommer bestämmer ihop vad vi vill köra. Varmt välkomna.

 

DISTANSTRÄNING MTB SÖNDAGAR Kl 18:00 med träffpunkt OLSBERGS ARENA.

Tanken med denna träning är att köra distanspass i ganska lugnt tempo under ca 2 timmar på grus- och skogsvägar med lite inslag av stigar. Därför kan alla delta, både damer och herrar, tjejer och killar i alla åldrar och kunskapsnivåer.
Hoppas vi ses på söndagar Kl 18 vid Olsbergs Arena.

 

 

Att träna I Eksjö CK

I Eksjö CK har vi som ambition att den gemensamma träningen skall inkludera alla som vill cykla i grupp oavsett målsättning med träning. För allas trivsel och med tanke på att vi vuxna är förebilder gäller följande regler när vi tränar gemensamt:

  1. 1.   Vi bär alltid hjälm när vi cyklar.
  2. 2.   Vi tar till oss av gruppledarnas uppmaningar och följer dessa efter bästa förmåga.
  3. 3.   Vi bär åtsittande kläder som inte kan skada eller skymma sikten för bakomvarande cyklist vid klungcykling.
  4. 4.   Vi tar ansvar för att vi alltid cyklar så säkert som möjligt.

 

Alla gemensamma träningar i föreningen bör använda vår gemensamma gradering. Denna gradering bör användas för att beskriva tänkt ansträngningsgrad samt en förklaring av träningens innehåll.

 

Small: cyklistens målsättning motsvarar cykelvasan 5-7 timmar eller Vätternrundan Sub 13-16 timmar: Dessa pass är lämpade för alla nybörjare och farthållningen i träningen är defensiv. Längden på passen kan givetvis variera men ett distanspass MTB kan sträcka sig upp emot 2 mil eller kanske pågå i 1-1,5 timmar.  Ett distanspass LV kan röra sig om samma tidsupplägg men distansen blir längre. Sammanfattat skall alla kunna hänga med på dessa pass och fokus ligger på att komma ut och röra på sig utefter ens egen förmåga. 

Medium: cyklistens målsättning motsvarar cykelvasan Sub 4.5 timme eller Vätternrundan Sub 11 timme: Dessa pass är lämpade för cyklister som kommit igång och vill utöka sina träningspass till att bli längre både distans och tidsmässigt jämfört med Small-gruppen.  Cyklisten har en träningsnivå på mellan 1-3 pass per vecka och har även någon form av cykelträning vintertid exempelvis spinning. 

Large: cyklistens målsättning motsvarar cykelvasan Sub 4 timmar eller Vätternrundan Sub 9 timmar: Dessa pass är lämpade för cyklister som tagit sig längre än Medium och kör olika former av intensiva pass i hög fart. Intervallpass, träningstävlingar och distanspass på över 3 timmar är vanliga exempel på upplägg. Man deltar kanske i något eller några cykellopp exempelvis Vätternrundan eller Långloppscupen. 

X-Large: cyklistens målsättning motsvarar cykelvasan Sub 3.5 timme eller Vätternrundan Sub 8 timmar: Dessa pass leds ofta av tränare och är inriktade mot våra elitsatsande cyklister eller våra elit-motionärer som vill köra olika former av tuffare träningar. 

Uppdaterad: 23 MAJ 2017 21:57
Skribent: Christer Cederman

Postadress:
Eksjö CK - Cykel
Robin Bogmark, Östanågatan 3
57531 Eksjö

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info